Jos van Helvoirt

28 jaar | Marketing | Communicatie | Gehuwd | Brakel

Wie is Jos van Helvoirt?

Ik ben een creatieve marketeer die energie krijgt van doeltreffende online marketing. Het ondernemen zit mij in mijn bloed. Waar veel mensen vaak de nadruk leggen op de onmogelijkheden, denk ik in kansen en ga ik op zoek naar creatieve oplossingen om mijn doel te bereiken. Daarnaast ben ik communicatief vaardig, maak ik gemakkelijk contact met anderen en ben ik een gedreven persoonlijkheid die zich graag blijft doorontwikkelen. 

Opleiding

Een driejarige opleiding Marketing & Communicatie op het KW1C in ‘s-Hertogenbosch. Binnen deze opleidingsperiode liep ik 6 maanden stage bij FC Den Bosch (2012). 

Een vakspecifieke opleiding waarbij de focus tijdens de studie lag op het onder de knie krijgen van de HTML, CSS, Dreamweaver en WordPress development. De lessen werden verzorgd door NCOI Utrecht.

Bij College of Multimedia (CMM) in Amsterdam volgde ik de opleiding tot Web Engineer. Dit betrof een intensieve opleiding binnen een specialistische organisatie op het gebied van multimedia. Binnen 12 maanden tijd rondde ik de opleiding tot Web Designer, Front-End Developer en Web Developer succesvol af.

Relevante werkervaring

Na het succesvol afronden van de opleiding Marketing & Communicatie schreef ik mezelf in als ondernemer bij de KvK. Onder de naam AMAREX Web Design bouwde ik WordPress websites voor de kleine ondernemer. In 2021 besloot ik dat ik het over een andere boeg ging gooien. De naam AMAREX kwam te vervallen en werd vervangen door ‘Jos van Helvoirt Online Creative’. Mijn netwerk kent mij van mijn persoonlijk aanpak, waarbij de wensen van de klant voor mij op nummer één staan. Het toevoegen van mijn eigen naam en daarin de combinatie te maken met de verzamelnaam ‘online creative’ sluit daar, gezien de aanpak en mijn kwaliteiten, beter op aan. 

De ondernemersgeest is er met de paplepel ingegoten. Ik kom uit een echte ondernemersfamilie waarin mijn opa en vader allebei eigen ondernemingen runden en in het geval van mijn vader hij dat nog steeds doet. Als ondernemer heb ik de afgelopen jaren leuke projecten mogen draaien, met als hoogtepunt het NK Veldrijden in Zaltbommel en de volledige vernieuwing van de website van FC Den Bosch.

Na mijn stageperiode bij FC Den Bosch in 2012 bleef ik lang verbonden als vrijwilliger aan de club. Tijdens de stage kreeg ik de opdracht om de social media kanalen van de club op te starten en die onder de aandacht te brengen bij de achterban. Dat voelde op dat moment als ‘mijn kindje’ met als gevolg dat ik dit 7,5 jaar lang als vrijwilliger bent blijven onderhouden. Met in het achterhoofd de afspraak met de club dat wanneer de financiële middelen toereikend zouden zijn, ik in dienst zou treden bij FC Den Bosch. Ik zag het als een win-win-situatie voor zowel de club als mijn persoonlijke ontwikkeling op het gebied van marketing en communicatie. 

In april 2019 klopte FC Den Bosch bij mij aan met de vraag of ik beschikbaar was om voor 40 uur de verantwoordelijkheid voor alle marketing- en communicatieactiviteiten op mij te nemen. Uiteindelijk zijn we een dienstverband met elkaar aangegeven en ben ik op 1 mei 2019 aan de slag gegaan. Ik wist op voorhand vanuit mijn ervaring als vrijwilliger dat er veel kansen onbenut waren gelaten door de jaren heen. In deze periode heb ik voornamelijk de focus gelegd op het verhogen van de fan-engagement. Social media en video content zijn de spil geweest in dit proces. Door de onverwachte coronapandemie waarmee we te maken kregen, werd het contact tussen de club en haar fans tot het minimale beperkt. Door actief te zijn op socials, de interactie te zoeken en veel te praten met stakeholders, wist ik de achterban zover te krijgen om ondanks de vele onzekerheden rondom het openen van voetbalstadions tijdens de pandemie, toch hun seizoen- of sponsorkaart te verlengen, wat uiteindelijk leidde tot een recordaantal verkopen van ruim 1900 seizoenkaarten. 

Onderstaand kunt u mijn portfolio vinden waarin ik meerdere projecten bij FC Den Bosch visueel heb gemaakt.

 

 

Na 2,5 jaar dienstverband bij FC Den Bosch bekroop mij het gevoel dat het tijd werd om eens verder te kijken dan de hoofdstad van Noord-Brabant. De financiële onmogelijkheden bij FC Den Bosch houden de ambities van de club, maar zeker ook van menig medewerker, tegen. In het vierde kwartaal van 2021 raakte ik in gesprek met Eredivisionist FC Utrecht. Zij gaven aan op zoek te zijn naar een creatieveling met verstand van social media, die de achterban zou kunnen raken met doeltreffende video content. Na twee goede gesprekken deed FC Utrecht mijn een aanbod wat ik niet kon weigeren. 

Op 3 januari 2022 startte ik vol energie bij de club uit de Domstad. Klaar om de plannen die we vooraf met elkaar hadden gemaakt uit te rollen. Echter kwam ik er al snel achter dat mijn ambities en werkwijze, die we vooraf met elkaar hadden besproken, helemaal niet uitvoerbaar bleek te zijn. Intern waren er andere afspraken gemaakt met de voetbalorganisatie dan dat er in onze gesprekken naar voren kwamen. Dat heeft mij doen besluiten om in goed overleg de samenwerking, met alle gevolgen van dien, vroegtijdig stop te zetten. 

Skills

PORTFOLIO

Om het overzichtelijk te houden heb ik zes verschillende projecten voor u uitgelicht om te laten zien dat veelzijdigheid een kracht is. Designen,  video editing, storytelling of het managen van een project; ik draai mijn hand er niet voor om. Ik pak graag de verantwoordelijkheid om projecten tot een succes te maken.