



Wie is Jos van Helvoirt?
Ontwikkeling van concepten, content creatie, video editing tot het managen van campagnes. Ik ben een allround online creative met een flinke dosis ervaring binnen de voetbalwereld.
Het ondernemen zit mij in mijn bloed. Waar veel mensen de nadruk leggen op de onmogelijkheden, denk ik in kansen en ga ik op zoek naar creatieve oplossingen om doelen te bereiken. Ik ben communicatief vaardig, weet van aanpakken en maak gemakkelijk contact met anderen.
Opleiding
Een driejarige opleiding Marketing & Communicatie op het KW1C in ‘s-Hertogenbosch. Binnen deze opleidingsperiode liep ik 6 maanden stage bij FC Den Bosch (2012).
Een vakspecifieke opleiding waarbij de focus tijdens de studie lag op het onder de knie krijgen van de HTML, CSS, Dreamweaver en WordPress development. De lessen werden verzorgd door NCOI Utrecht.
Bij College of Multimedia (CMM) in Amsterdam volgde ik de opleiding tot Web Engineer. Dit betrof een intensieve opleiding binnen een specialistische organisatie op het gebied van multimedia. Binnen 12 maanden tijd rondde ik de opleiding tot Web Designer, Front-End Developer en Web Developer succesvol af.
Relevante werkervaring
Na het succesvol afronden van de opleiding Marketing & Communicatie schreef ik mezelf in 2013 in als ondernemer bij de KvK. Onder de naam AMAREX Web Design bouwde ik WordPress websites voor de kleine ondernemer. In 2021 besloot ik het over een andere boeg te gooien. De naam AMAREX kwam te vervallen en werd vervangen door ‘Jos van Helvoirt Online Creative’. Mijn netwerk kent mij van mijn persoonlijk aanpak, waarbij de wensen van de klant voor mij op nummer één staan. Het toevoegen van mijn eigen naam en daarin de combinatie te maken met de verzamelnaam ‘online creative’ sluit daar, gezien de aanpak en mijn kwaliteiten, beter op aan.
De ondernemersgeest is er met de paplepel ingegoten. Ik kom uit een echte ondernemersfamilie waarin mijn opa en vader allebei eigen ondernemingen runden en in het geval van mijn vader hij dat nog steeds doet. Als ondernemer heb ik de afgelopen jaren leuke projecten mogen draaien, met als hoogtepunt het NK Veldrijden in Zaltbommel en de volledige vernieuwing van de website van FC Den Bosch.
Na mijn stageperiode bij FC Den Bosch in 2012 bleef ik lang verbonden als vrijwilliger aan de club. Tijdens de stage kreeg ik de opdracht om de social media kanalen van de club op te starten en die onder de aandacht te brengen bij de achterban. Dat voelde op dat moment als ‘mijn kindje’ met als gevolg dat ik dit 7,5 jaar lang als vrijwilliger bent blijven onderhouden. Met in het achterhoofd de afspraak met de club dat wanneer de financiële middelen toereikend zouden zijn, ik in dienst zou treden bij FC Den Bosch. Ik zag het als een win-win-situatie voor zowel de club als mijn persoonlijke ontwikkeling op het gebied van marketing en communicatie.
In april 2019 klopte FC Den Bosch bij mij aan met de vraag of ik beschikbaar was om voor 40 uur de verantwoordelijkheid voor alle marketing- en communicatieactiviteiten op mij te nemen. Uiteindelijk zijn we een dienstverband met elkaar aangegeven en ben ik op 1 mei 2019 aan de slag gegaan. Ik wist op voorhand vanuit mijn ervaring als vrijwilliger dat er veel kansen onbenut waren gelaten door de jaren heen. In deze periode heb ik voornamelijk de focus gelegd op het verhogen van de fan-engagement. Social media en video content zijn de spil geweest in dit proces. Door de onverwachte coronapandemie waarmee we te maken kregen, werd het contact tussen de club en haar fans tot het minimale beperkt. Door actief te zijn op socials, de interactie te zoeken en veel te praten met stakeholders, wist ik de achterban zover te krijgen om ondanks de vele onzekerheden rondom het openen van voetbalstadions tijdens de pandemie, toch hun seizoen- of sponsorkaart te verlengen, wat uiteindelijk leidde tot een recordaantal verkopen van ruim 1900 seizoenkaarten.
Onderstaand kunt u mijn portfolio vinden waarin ik meerdere projecten bij FC Den Bosch visueel heb gemaakt.
Na 2,5 jaar dienstverband bij FC Den Bosch bekroop voelde ik dat het tijd werd voor de volgende stap in mijn ontwikkeling. De financiële onmogelijkheden in de hoofdstad van Noord-Brabant zorgden ervoor dat de ambities van de club op een lager pitje kwamen te staan. Iets wat niet bij mijn karakter past.
In het vierde kwartaal van 2021 raakte ik in gesprek met Eredivisionist FC Utrecht. Zij gaven aan op zoek te zijn naar een creatieveling met verstand van social media, die de achterban zou kunnen raken met doeltreffende video content. Mijn portfolio sloot hier naadloos op aan en na twee goede gesprekken kwamen we tot een akkoord om per januari 2022 de overstap te maken naar de Domstad.
Door vervelende privé omstandigheden heb ik vrij snel na de overstap de meest moeilijke beslissing in mijn nog prille carrière moeten maken. Mijn moeder en oma werden ziek, waardoor ik dichter bij huis ben gaan werken om voor hen klaar te kunnen staan wanneer dat nodig was. Met pijn in het hart heb ik op eigen initiatief mijn contract bij FC Utrecht opgezegd.
Gelukkig hebben we een permanente oplossing voor dit probleem weten te vinden en kan ik met een gerust hart een nieuwe uitdaging in mijn carrière aangaan.
Na de korte periode bij FC Utrecht heb ik veel tijd in mijn eigen onderneming gestoken. In maart 2022 raakte ik in gesprek met Jan-Hein Schouten, founder van Schouten & Nelissen, die aangaf op zoek te zijn naar iemand die op interim basis een marketing project voor één van zijn bedrijven in goede banen kon leiden. Ik nam die uitdaging met beide handen aan en organiseerde samen met de medewerkers van Archipel Academy een super tof evenement voor de HR en L&D branche genaamd: Groeien zonder Grenzen 2022.
Met ruim 350 gasten, inspirerende sprekers als Ray Klaassens (Kamp van Koningsbrugge), tal van nieuwe MQL’s en de introductie van een jaarlijks terugkerende bijeenkomst, hebben we dit project met elkaar tot een succes gemaakt. Na afloop van het evenement wilde Archipel Academy mij graag langer binden. Ik vond het zeer interessant en nuttig om in de wereld van Learning and Development rond te hebben mogen snuffelen, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn ambities in een andere branche ligt.
De aftermovie van het evenement staat online op : https://groeienzondergrenzen.nl
Skills







